Gratis verzending voor bestellingen vanaf 120 euro bestelwaarde
Voertuigselectie op KBA-nummer
NL
    Of
    Of selecteer voertuig volgens criteria:

    De spoorstang vervangen – wanneer wordt het tijd, en wat kost het?

    De versleten de spoorstang maken lawaai. Handel snel om gevolgschade, bijvoorbeeld aan de stuurinrichting, te vermijden. (Foto: kfzteile24 Profi-Schrauber)

    Inhoudsopgave

    ·    Functie van het spoorstang

    ·    Wanneer moet een spoorstang worden vervangen?

    ·    Hoe herken je een defect of versleten spoorstang?

    ·    Hoe ontstaat schade aan de spoorstang? Hoe kun je dit vermijden?

    ·    Hoe worden de spoorstang vervangen?

    ·    Is het ook mogelijk om de spoorstang zelf te vervangen?

    ·    Hoeveel kost het om de spoorstang te vervangen?


    Functie van de spoorstang

    De spoorstang verbindt via de spoorstang het stuurhuis met de fuseekogel, zodat de wielen in de stuurhoek van de bestuurder bewegen. Deze kunnen bewegen met behulp van een axiale verbinding aan de stuurinrichting. Daarnaast worden deze zo verbonden met de fusee of stuurarm via een kogelscharnier. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de spoorstang tijdens het rijden de bewegingen van het wiel kan volgen en krachten over kan brengen zonder dat de verbinding hierbij afbreekt. Versleten spoorstangen beïnvloeden de richtingsstabiliteit van een auto negatief en vormen zo een veiligheidsrisico. Aarzel daarom niet en vervang defecte onderdelen direct.


    Wanneer moet een spoorstang worden vervangen?

    Spoorstangen zijn duurzame auto-onderdelen die onopvallend werk verrichten voor tot wel 100.000 kilometer. Desondanks behoren ze tot de typische slijtage-onderdelen. Na verloop van tijd wordt het vet aan het gewricht hard of sijpelt het weg. Het gebrek aan smering leidt tot krakende geluiden en zowel de gewrichtsholte als het kogelgewricht zelf raken beschadigd. In dit geval zijn de spoorstang versleten. Meestal treedt dit probleem slechts aan één kant op, maar alsnog moeten de onderdelen aan beide kanten van de stuuras vervangen worden zodat je later niet onnodig opnieuw naar de garage moet. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de andere zijde, die eerst nog intact lijkt, ook soortgelijke symptomen vertoont.

    Hoe herken je een defect of versleten spoorstang?

    Een typisch symptoom van beschadigde spoorstang zijn knarsende en krakende geluiden tijdens het sturen. Vaak treden deze eerst in stilstand op, omdat de belasting die het gewicht van het voertuig uitoefent op het onderdeel dan bijzonder hoog is. Tijdens het rijden kan de besturing ongebruikelijk veel speling vertonen of er treedt weerstand op tijdens het sturen. Daarnaast wordt het lastiger om de auto recht te houden. De banden van wielen met te veel speling – vanwege een defect spoorstang – slijten daarnaast aanzienlijk sneller af.

    Stuurbewegingen tijdens stilstand leiden tot flinke trekkrachten op het spoorstang. Probeer dit dus te vermijden.

    Hoe ontstaat schade aan de spoorstang? Hoe kun je dit vermijden?

    Vrijwel elke moderne auto heeft stuurbekrachtiging. Heerlijk voor bestuurders, maar de spoorstang betaalt hiervoor een hoge prijs. Hoewel de bestuurder nauwelijks weerstand ondervindt aan het stuur, zelfs bij het sturen tijdens stilstand, worden de wielen onder de steeds zwaardere auto’s alsnog heen en weer getrokken. Hierbij treden belastingen op tot één ton, en na verloop van tijd trekken de gewrichten van de spoorstang deze belastingen niet meer. Probeer dus, zoals je tijdens je rijlessen geleerd hebt (als het goed is), om langzaam door te rollen tijdens het inparkeren. Zo bescherm je niet alleen je banden, maar voorkom je ook overbelasting van de spoorstang.

    Hoe wordt de spoorstang vervangen?

    Meestal worden de spoorstang vervangen in de garage. Hier kunnen de specialisten namelijk ook vervolgens de wielen uitlijnen, waarbij de asgeometrie van het voertuig weer wordt aangepast aan de specificaties van de fabrikant. Eerst wordt de auto op een lift gereden en worden de wielen verwijderd. Afhankelijk van het ontwerp van de as zijn de spoorstang mogelijkerwijs nu al direct te bereiken. Als de aandrijfassen ook verwijderd moeten worden om voldoende ruimte te maken, wordt de reparatie een stukje duurder. Eerst wordt de verbinding met de fusee grondig schoongemaakt en vervolgens losgetrokken. Soms is het nodig om de schroefverbinding herhaaldelijk te behandeld met roestoplosser. Het gebruik van lasapparatuur wordt ten strengste afgeraden. Bij lastige gevallen kan de gehele stuurinrichting vervangen worden. Dit kost natuurlijk een flinke som, maar dan betaal je op z’n minst voor een compleet nieuwe stuurinrichting in plaats van voor de arbeidskosten van monteurs. Nadat de spoorstang verwijderd wordt van de fusee kan deze afgeschroefd worden en vervangen worden door een nieuwe.

     

    Is het ook mogelijk om de spoorstang zelf te vervangen?

    Het is in principe mogelijk om de spoorstang zowel zelf als in de garage te vervangen. Alleen monteurs in een werkplaats kunnen daarna de wielen weer correct uitlijnen. Sla deze stap niet over nadat je met de stuurinrichting of de asophanging aan de slag bent geweest, want een set nieuwe banden kost aanzienlijk meer. Als je zelf de spoorstang vervangt, moet je opletten dat je de verbinding niet met een hamer bewerkt, maar een geschikte trekker gebruikt. Door de omwentelingen te tellen bij het losschroeven van het oude spoorstang, kan je ook de positie van het nieuwe onderdeel ongeveer vaststellen. Pas op dat je hierbij de kraag niet beschadigt, want dan kan water binnendringen en het vet uit het kogelgewricht wegspoelen.

    Hoeveel kost het om de spoorstang te vervangen?

    Spoorstangen van bekende fabrikanten zoals Meyle en Monroe zijn verkrijgbaar vanaf €20,-. Afhankelijk van wat voor type auto je rijdt kan dit oplopen tot ongeveer €90,-. De montagetijd zou ongeveer op een paar uur moeten liggen, behalve als de schroeven volledig verroest zijn of de schroefdraad van de spoorstang beschadigd is. Voor het vervangen en de wieluitlijning achteraf mag je rekenen met ongeveer €200,- euro. Ook wordt het allemaal duurder als originele onderdelen gebruikt worden, maar deze zijn qua pasvorm en duurzaamheid precies hetzelfde als onze merkartikelen.