Het partikelfilter verwisselen - kosten voor reiniging en vervanging
Roetfilters scheiden roet van de uitlaatgasstroom en worden voornamelijk gebruikt in dieselvoertuigen. Echter, roetfilters worden nu ook gebruikt in benzinemotoren.
Inhoudsopgave
- Taak van het partikelfilter
- Opbouw van het partikelfilter
- Waarom verstopt een partikelfilter?
- Tips en instructies
- Reinigen of vervangen van het partikelfilter?
- Wat kost het om een partikelfilter schoon te maken of te vervangen?
Taak van het partikelfilter
Een conventionele verbrandingsmotor produceert uitlaatgassen, die onder andere roetdeeltjes bevatten. Dit is een poedervormige vaste stof die grotendeels bestaat uit onverbrande koolwaterstoffen, waarbij met name polycyclische aromatische koolwaterstoffen het risico op kanker vergroten. Om de uitstoot van roet te vermijden, ligt de focus op het optimaliseren van de verbranding. Hoe fijner de brandstof wordt verneveld door het injectiesysteem, hoe lager de roetproductie. Er ontstaat immers roet als de binnenkant van een brandstofdruppel niet meer kan reageren als de buitenste laag al is verbrand. Er is praktisch een lokaal zuurstofgebrek. De resterende roetdeeltjes kunnen ook worden afgescheiden door het partikelfilter. Omdat met name dieselmotoren door hun zelfontbranding bij koud starten en bij lage buitentemperaturen de neiging hebben tot roetvorming, worden partikelfilters vaak dieselroetdeeltjesfilters, roetdeeltjesfilters of simpelweg roetfilters genoemd.
Het partikelfilter is dus een essentieel onderdeel van je auto.
Opbouw van het partikelfilter
Een roetfilter werkt volgens het zeefprincipe, waarbij de uitlaatgasstroom door een poreus materiaal wordt geleid. In de regel is het een bolvormige buis met een honingraatlichaam in de stromingsrichting van het uitlaatgas. Van de resulterende kanalen wordt echter e de helft aan einde geblokkeerd waardoor het uitlaatgas door de poreuze wanden van het filtermateriaal moet gaan. Een groot deel van de vaste componenten kan dit niet en hoopt zich op het filtermateriaal op. Dit verbetert de filterprestaties, maar er veroorzaakt verschillende problemen. Enerzijds begint het roetfilter natuurlijk te verstoppen, neemt de uitlaatgastegendruk toe en verliest de motor vermogen. Aan de andere kant zijn de deeltjes die uiteindelijk worden uitgedreven zo klein dat ze vrijwel ongehinderd kunnen worden ingeademd en zich in de longen kunnen nestelen. Het sleutelwoord hier is fijnstof.
Roetfilters zijn duur en kosten nieuw tot 2.000 euro. Reiniging kan daarom de moeite waard zijn als het roetfilter geen hitte- of roestschade heeft en mechanisch in orde is.
Waarom verstopt een roetfilter?
Aangezien een roetfilter door zijn functie verstopt raakt met roet, moet er natuurlijk een technische oplossing zijn om de vervanging van het relatief dure onderdeel zo lang mogelijk uit te stellen. De oplossing is om het roet eenvoudigweg te verbranden door de uitlaatgastemperatuur te verhogen. Er blijft dan alleen as achter in het filter. Dit stapelt zich ook op, maar veel langzamer. Een roetfilter gaat zo'n 150.000 tot 200.000 kilometer mee voordat het vanwege de as-afzettingen vervangen moet worden.
Tips en instructies
Het meest voorkomende probleem bij een dieselroetfilter, maar ook bij roetfilters voor benzinemotoren, zijn korte ritten. Vooral dieselvoertuigen produceren bij lage verbrandingstemperaturen grote hoeveelheden roet. Als de auto niet lang genoeg beweegt met de bijbehorende lading, kan de regeleenheid geen automatische regeneratie starten. De verhoging van de uitlaatgastemperatuur vindt namelijk automatisch plaats, onafhankelijk van de bestuurder, door de injectie te variëren. Naast verstopte deeltjesfilters kunnen ook een onjuiste chiptuning of beschadigde injectiemondstukken het deeltjesfilter beschadigen. Bij een te hoge uitlaatgastemperatuur bestaat de kans dat het filtermateriaal smelt. Bovendien kunnen sterke trillingen het roetdeeltjesfilter beschadigen.
Reiniging of vervanging van het partikelfilter?
Verstopte deeltjesfilters worden door meting van de uitlaatgastegendruk herkend en het probleem wordt door de regeleenheid in het foutgeheugen opgeslagen. Als chauffeur ontvang je een melding via de boordcomputer of een controlelamp. Je kunt eerst proberen de automatische regeneratie via de regeleenheid te activeren door lang op de snelweg te rijden. Als het roetfilter verstopt blijft, kan het helaas niet worden verwijderd. Hiervoor moet de auto op een hefbrug worden gezet, waarbij het roetfilter uit het uitlaatsysteem moet worden verwijderd of de bijbehorende klemmen moeten worden losgemaakt. In de volgende stap kan het in regeneratie worden gebracht, waar het grondig kan worden gereinigd en vervolgens opnieuw kan worden geïnstalleerd. In de regel is schoonmaken een solide en betrouwbare optie.
Hoeveel kost het om een roetfilter schoon te maken of te vervangen?
Als het roetfilter verstopt is, is regeneratie of reiniging door een garage in de meeste gevallen voldoende. Inclusief de werkuren voor montage en demontage betaalt u afhankelijk van het voertuig tussen de 500 en 600 euro. Een nieuw roetfilter kan aanzienlijk duurder zijn, vooral als u waarde hecht aan originele reserveonderdelen van de fabrikant. Bij hoge prijzen tot wel 2.000 of zelfs 3.000 euro is kopen op internet echter altijd de moeite waard. Bij Carpardoo bieden we kwaliteitsmerken tegen lage online prijzen en een grote selectie partikelfilters die geen gat in je portemonnee maken..