De meest voorkomende oorzaken van autopech
Auto's zijn een essentieel onderdeel van onze snelle moderne samenleving. Alleen al in Nederland zijn er ongeveer 2,3 miljoen auto's onderweg in het dagelijkse forenzen verkeer. Zelfs in de randstad, waar eigenlijk uitstekende openbaarvervoermogelijkheden zijn, kan of wil het leeuwendeel van de forensen niet zonder auto. De wanhoop is navenant groot zodra het voertuig ermee ophoudt. Maar wat zijn de belangrijkste oorzaken van autopech? In dit artikel beantwoorden wij deze vraag.
Accu, generator, V-riemen
Volgens informatie van de ADAC, de Duitse automobilistenvereniging, is de accu het grootste zwakke punt in motorvoertuigen en daarmee ook de meest voorkomende bron van defecten. Volgens deskundigen is dit onder andere te danken aan het hoge stroomverbruik van moderne comfortsystemen zoals de stoel-, stuurwiel-, achterruit- en buitenspiegelverwarming. De ventilatie die nodig is voor het airconditioningsysteem gebruikt daarnaast ook energie. Ook de verlichting, radio en het navigatiesysteem kunnen niet zonder stroom. Door het grote aantal elektrische systemen wordt ook de storingsgevoeligheid groter. Defecte componenten kunnen lekstromen veroorzaken. Hierdoor ontlaadt de accu ook nadat de contactsleutel uit het contact getrokken wordt, zonder dat dit opgemerkt wordt. Elke accu is uiteindelijk vatbaar voor zelfontlading, ook indien het systeem volledig normaal functioneert. Afhankelijk van het ontwerp van de accu kan deze zelfontlading per dag tot 1% van de nominale capaciteit bedragen. Dit zelfontladingstempo hangt af van het zuurniveau, de leeftijd en de uiterlijke conditie van de accu. Het laadniveau van onderhoudsvrije startaccu's, die zo goed als nieuw en volledig opgeladen zijn, bedraagt minder dan 40% na een stilstand van ongeveer 2-3 maanden bij kamertemperatuur. Gebruikte batterijen ontladen sneller.
Gemiddeld gaat een autoaccu vier tot vijf jaar mee, waarbij de levensverwachting kan worden verhoogd door bepaalde schadelijke omstandigheden te voorkomen. Hoewel de term "onderhoudsvrij" misschien vaak gebruikt wordt in reclames, zijn er een aantal factoren die funest zijn voor accu's. Dit omvat ook diepontladingen door lange stilstand en het niet uitschakelen van stroomverbruikers (zoals bijvoorbeeld het dimlicht). Over het algemeen zal een accu nadat deze een keer diep ontladen is de aangegeven stroomcapaciteit niet meer bereiken. Er is sprake van diepontlading indien de accu ontlaadt tot onder 20% van de nominale capaciteit. Ook een defecte generator (generatorregelaar) kan een ongemerkt effect hebben op de accu. Controleer daarom na een totale accustoring ook het laadapparaat (generator, regelaar, kabelverbindingen) om beschadiging aan de nieuwe accu te voorkomen.
Injectie en ontsteking
Versleten bougies kun je over het algemeen nog wel zelf uitwisselen, als je voldoende kennis en de juiste gereedschap hebt (bougiesleutel); problemen met het brandstofinjectiesysteem kunnen normaliter enkel door gespecialiseerde garages verholpen worden. Omdat er zo'n hoge druk op het systeem staat, is het gevoelig voor zeer kleine verstoringen. Als je bijvoorbeeld door onoplettendheid benzine in plaats van diesel bijtankt en de motor start, kun je ervan uitgaan dat metaalrestjes in de brandstofinjectiepomp door gebrek aan dieselsmering het volledige systeem vernietigen. Ook defecte of versleten brandstoffilters kunnen tot problemen in het injectiesysteem leiden. Omdat ze over het algemeen na ongeveer 60.000 kilometer moeten worden vervangen, is er altijd een risico dat je vergeet het filter te vervangen. Als je vergeet het filter te vervangen, kun je vroeg of laat rekenen met autopech.
Beeld: Marufish @Flickr.com - CC BY-SA 2.0
Banden
Volgens een onderzoek van de Duitse verzekeraar CosmosDirekt in 2014, heeft 24% van alle ondervraagde automobilisten ooit een lekke band gehad. Medewerkers van de wegenwacht geven aan dat menselijke fouten hierbij een grote rol spelen. Zo rijden automobilisten over hoekige (stoep)randen, controleren ze de luchtdruk slechts sporadisch en handhaven ze de minimale profieldiepte niet. Ook de leeftijd van banden speelt een belangrijke rol, omdat het rubber na verloop van tijd poreus wordt. Hoewel er geen wettelijke limieten zijn voor de levensduur van banden, dien je voor je eigen veiligheid banden die ouder dan 8 jaar zijn altijd te vervangen voor een nieuwe set. Controleer de luchtdruk regelmatig (het beste is eens per 14 dagen) en volg bij het oppompen van de banden de instructies van de fabrikant. Daarnaast is het risico op een lekke band kleiner als je de banden correct opslaat buiten het rijseizoen. In ons artikel over winterbanden geven we je nuttige tips en leggen we alles uit wat er over banden te weten valt.
Motorschade, (schade aan het koelsysteem)
Het gebeurt gelukkig vrij zelden dan een motor echt beschadigd raakt, maar alsnog kunnen er storingen optreden. Zo geeft 23% van de ondervraagde automobilisten aan dat ze ooit langs de kant van de weg stonden met een motorprobleem. In de regel betekent dit dat de motoreenheid oververhit geraakt is, waarvoor verschillende oorzaken denkbaar zijn. Te weinig koelvloeistof door onoplettendheid van de automobilist kan hierbij een rol spelen, maar is meestal niet de onderliggende reden. Veel vaker is een defecte thermostaat of fan verantwoordelijk. Om na de start snel de gewenste bedrijfstemperatuur te bereiken, wordt de circulerende koelvloeistof langs de radiator geleid en wordt de radiator alleen bij een bepaalde temperatuur in het koelcircuit opgenomen. Als de temperatuur van de koelvloeistof blijft stijgen, wordt een extra koelventilator ingeschakeld. Als de thermostaat niet goed opent of als de ventilator om wat voor reden dan ook niet correct functioneert, zal dit tot oververhitting leiden. In dit geval volstaat het om de motorkap te openen om de warmte te laten ontsnappen. Let op bij het openen van de koelvloeistoftank! Dit probleem kan zelden vooraf vermeden worden. Controleer het koelvloeistofpeil regelmatig om er zeker van te zijn dat de storing in ieder geval niet veroorzaakt wordt door je eigen nalatigheid.
Defecte elektronica
Een moderne auto zit vol met elektronica om de toestand van de auto te meten en te reguleren, maar ook bij deze elektronische componenten kan storing optreden. Of dit nu gaat om het ABS-systeem, de ESP of de lambdaregeling van de katalysator is meestal irrelevant voor de bestuurder, want het resultaat is altijd hetzelfde: de auto weigert en functioneert niet meer naar behoren. Zonder pechhulp en – indien noodzakelijk – een nauwkeurige inspectie in een garage, is het meestal zeer moeilijk om het euvel precies te identificeren. Ondanks het bestaande foutprotocol is dit meestal niet mogelijk zonder ervaring, omdat de "defecte" componenten niet altijd verantwoordelijk zijn voor de storing. Vijf procent van de automobilisten heeft inmiddels ervaring met dergelijke storingen.
Afbeelding: Metropolico.org @Flickr.com - CC BY-SA 2.0
Lege tank
Zelfs als het misschien enigszins onnozel klinkt, is bij 5% tot 10% van alle pechservicegevallen sprake van een lege tank. Controleer daarom regelmatig het brandstofniveau. Dit wordt digitaal of door middel van een aanwijzer op het dashboard aangegeven. Omdat aanwijzers ook vast kunnen lopen, dien je je altijd af te vragen of het display ook betrouwbaar is. Als je desondanks in de ongelukkige situatie terugkomt dat je niet genoeg brandstof hebt, volg je dezelfde gedragsregels als na een ongeval. Blijf dus vooral rustig. Schakel de alarmknipperlichten in en zorg ervoor dat de auto zo ver mogelijk uit het verkeer gemanoeuvreerd wordt. Als de situatie dit niet toelaat, dien je een waarschuwingsdriehoek op voldoende afstand te plaatsen om andere weggebruikers op het ‘defecte’ voertuig te attenderen.