Goedkoop chassisveer vervangen: Opel Astra H
De chassisveren hebben de taak om hobbels in de weg op te vangen, ze om te zetten in trillingen en uiteindelijk te verminderen. Maar ook putten en groeven zorgen er voor dat de auto verticaal beweegt. Deze versnellingskrachten, die loodrecht op de weg ontstaan, zijn afhankelijk van de snelheid en zonder suspensie zijn ze gevaarlijk voor de inzittenden. Zittend hebben deze schokken een direct effect op de wervelkolom zonder dat de beenspieren de belasting kunnen tegengaan. Daarnaast zijn functionerende veren ook van cruciaal belang voor de rijveiligheid. De wielen mogen het contact met het wegdek niet verliezen door hobbels of snelle bochten. Ze zijn de enige manier om aandrijf-, rem- en stuurkrachten over te brengen. Zonder contact met de grond is de auto niet langer beheersbaar en zou het traagheidsmoment lineair zijn. De chassisveren zijn dus essentiële auto-onderdelen.
De vering kan worden gerealiseerd door bladveren, torsieveren of spiraalveren, waarbij spiraalveren het meest worden gebruikt zoals met de Opel Astra H. Hun vorm, de draaddiameter, de omwentelingen en de binnendiameter zijn afgestemd op het voertuig en vormen een compromis tussen sportieve rijstijl en rijcomfort. Let daarom bij het verwisselen van de veren op de nauwkeurigheid van de pasvorm en zorg ervoor dat de nieuwe veren zijn goedgekeurd voor het voertuig. Als het om ingekorte sportveren gaat, moet de wijziging meestal worden gecontroleerd en goedgekeurd.
Onze Duitse collega's van kfzteile24 tonen in dit filmpje hoe je de chassisveer van een Opel Astra H vervangt.
Defekte veren herkennen
Het rijgedrag van de auto geeft een eerste indicatie van kapotte veren. Het wordt meestal sponsachtig en indirect. Gebroken veerpootlagers maken ook een luid geluid tijdens het rijden of sturen. Controleer eerst de veer of de steun met de hand en door middel van een visuele inspectie. Als de veer is gebroken, kun je scherpe randen voelen met je vinger. Dit kan gebeuren als hoge stoepranden of diepe putten met hoge snelheid worden overreden. De schokdemper heeft ook een beperkte levensduur; hij moet immers ongeveer 7.000 pompbewegingen uitvoeren in slechts één kilometer. In de loop van zijn leven komt een schokdemper tot een miljard van deze pompbewegingen, wat er uiteindelijk toe leidt dat de demper uiteindelijk zal lekken. Dit is merkbaar in de vorm van lekkende olie. Poreuze of gebarsten bumpers en stofhulzen moeten ook worden vervangen. Houd er rekening mee dat veren altijd axiaal worden vervangen.
Verroeste schroefverbindingen worden voorbehandeld met roestverwijderaar en indringende olie.
Maak de klem van de remslang los.
De stekker van de ABS-sensor en slijtage-indicator wordt verwijderd.
De koppelstang wordt losgeschroefd van de schokdemper.
Draai de fusee van de schokdemper los.
De veerpoot wordt nu alleen in de steun vastgehouden.
Vervanging van de veerpoot
De Opel Astra H heeft een zogenaamde McPherson-veerpoot op de vooras, d.w.z. dat de veer en de schokdemper een eenheid vormen, wat ervoor zorgt dat de benodigde ruimte wordt geminimaliseerd. Het is daarom raadzaam om de vervanging van de veren te gebruiken om ook de schokdempers te controleren. In ons geval vervangen we de trillingsdempers en vervangen we ook de stofbeschermingshulzen en het toplager. Een brug maakt het werk veel eenvoudiger. Als je niet over deze optie beschikt, zorg er dan voor dat de auto in een veilige positie staat tijdens het werken.
Je kunt het toplager bereiken via de open motorkap.
Als de veerpoot vrij is, wordt deze naar beneden getrokken.
Een veerspanner is essentieel voor het vervangen van de veer.
Opmerking: Auto-onderdelen moeten altijd worden vervangen door opgeleid, gespecialiseerd personeel in overeenstemming met de reparatie-eisen van de voertuigfabrikant. Ondeskundig gebruik kan het voertuig beschadigen en er bestaat ook een risico op letsel.
De montagerichting van de veer moet worden aangehouden.
Gebruik een ratel voor het spannen en geen slagmoersleutel.
We installeren ook een nieuwe schokdemper.
Om bij de veer te komen, moet het wiel natuurlijk eerst worden verwijderd. Verwijder de wieldop en draai de wielbouten of wielmoeren los. De volgende stap is het losdraaien van de schroeven die de schokdemper verbinden met de rest van de ophanging. Voorbehandeling met WD-40 als contactspray helpt verroeste verbindingen los te maken. Laat de indringende olie, afhankelijk van de stijfheid van de schroeven, enkele Fdruren inwerken. Je kunt doorgaan met het demonteren van de remslang terwijl de olie de roest losmaakt. Maak de borgclip los en noteer de positie.De connector wordt dan ook verwijderd van de ABS-sensor en de slijtage-indicator. Oefen hiervoor lichte druk uit met een schroevendraaier. De remslang met de borgring wordt naar voren getrokken en opzij verwijderd.
De veer moet precies op het contactpunt met de veerplaat liggen.
De beschermingsset wordt vervangen..
Beschadig het rubber niet.
Nu kun je de stabilisator bij het bovenste breekpunt losschroeven en opzij leggen zodat deze niet stoort. Het kan bevestigd blijven aan de stabilisator. Verwijder nu de borgbouten van de fusee en trek deze uit de beugel om de schokdemper onderaan los te maken. Om het echter te kunnen verwijderen, moet de bevestigingsclip op het kogellager worden verwijderd. Je kunt dit van bovenaf bereiken met de motorkap open. Verwijder de beschermende stofkap met een schroevendraaier en duw de borgring op de clips uit elkaar. Het bestaat uit twee met elkaar verbonden helften. Beschadig de clips niet. Zodra de borgring is verwijderd, kan de schokdemper naar beneden worden verwijderd.
Het toplager vormt het bovenste uiteinde van de schokdemper.
Schroef de schokdemper en het toplager aan elkaar.
Werk met de hand en met het voorgeschreven koppel.
Als je je auto nieuwe veren en nieuwe schokdempers gunt, heb je de oude schokdemper niet meer nodig. Als je echter de veer of de schokdemper opnieuw wilt gebruiken, moet je de schokdemper demonteren. Zorg ervoor dat de veerspanner correct zit. Een veerspanner is natuurlijk ook nodig om de nieuwe veer op de schokdemper aan te sluiten. Plaats de veer in de spanner en zorg ervoor dat deze correct in de veerplaten zit. Als het tijdens het spannen afspringt, bestaat er een acuut risico op letsel. Om dezelfde reden wordt de veerspanner in principe alleen met de hand of een ringsleutel of een ratel bediend. Slagmoersleutels worden niet gebruikt. Het is ook belangrijk om de installatierichting van de schroefveer te noteren, die meestal wordt aangegeven door een kleine pijl. Deze moet naar boven wijzen. Als je de pijl niet vindt, gebruik je andere opdrukken als richtlijn. De veer is correct geïnstalleerd als je de letters kunt lezen. Als de veer wordt gespannen, kan de schokdemper worden gebruikt. Een nieuw onderdeel wordt eerst ontspannen, d.w.z. de beugel wordt verwijderd. Zorg ervoor dat de demper verticaal staat wanneer je de beugel verwijdert, zodat de zuigerstang naar boven steekt en niet naar beneden of opzij. De reden is dat gas in plaats van olie in de werkende cilinder komt en de demper niet de gewenste demping bereikt.
De nieuwe veerpoot is klaar voor installatie.
Het koepellager wordt bevestigd met de borgring.
De borgring kan met een tang worden ingedrukt.
De schokdemper wordt dan verbonden met de veer. Steek het van onderaf door de gespannen veer en zorg ervoor dat het precies in de veerplaat op het bevestigingspunt zit. De beschermingsset bestaande uit een stofbeschermhoes en stopbuffer kan nu ook voorzichtig op de demper worden gemonteerd. Natuurlijk mag de stofbeschermhuls niet scheuren en moet de stopbuffer zodanig worden gemonteerd dat deze goed op het draagvlak van het toplager kan rusten. Het toplager wordt bevestigd en verstevigd met een sluitring en borgmoer, ook wel centrale moer genoemd. Deze onderdelen worden meestal meegeleverd met de demper. Gebruik nooit een slagmoersleutel bij het vastdraaien van de bovenste centrale moer, omdat de schudbeweging de onderste draaimomentschroef op de zuigerstang kan losdraaien. Als gevolg hiervan bestaat het risico dat de demper zijn effectiviteit sneller verliest. Zodra het kogellager stevig met de demper wordt vastgeschroefd, is de schokdemper weer compleet en kan de veerspanner worden verwijderd.
De schokdemper kan nu weer op de fusee worden aangesloten.
Sluit de ABS-sensor stekker weer aan.
Nadat de stabilisator is bevestigd, gaat deze naar de wieluitlijning.
Installatie van de nieuwe schokdemper op de Opel Astra H
Om de nieuwe schokdemper opnieuw te installeren, wordt deze van onderaf in positie gebracht en aan de bovenkant bevestigd met de tweedelige borgring. Druk de beugels tegen elkaar totdat je ze op hun plaats hoort klikken. Een waterpomptang kan helpen om de twee borgklemmen opnieuw aan te sluiten. Vergeet niet de stofkap weer aan te doen. De schokdemper wordt weer aan de fusee bevestigd met behulp van de borgbouten. Draai de geschikte moeren vast met het door de fabrikant aangegeven koppel (draaimoment). Nu kun je de connector van de slijtage-indicator en de ABS-sensor opnieuw vastklikken en de remslang in de houder bevestigen. Vergeet de bijbehorende klem daar niet. In de laatste stap wordt de stabilisator weer met de schokdemper verbonden en wordt de schroef met het juiste koppel vastgedraaid. Het werk wordt echter niet gedaan met de montage van het wiel, omdat het vervangen van de veren een ingreep in de asgeometrie is en het voertuig daarom naar de werkplaats moet gaan om de wieluitlijning te laten meten. Dit zorgt voor een rechte loop en de banden slijten gelijkmatig.