Wat kosten boetes in het buitenland? En hoe vermijd je ze?
Verkeersboetes kunnen (ook) in het buitenland flink in de papieren lopen. (Afbeelding: peterfactors @Shutterstock.com)
In het buitenland worden verkeersovertredingen anders bestraft dan in Nederland – soms zijn de boetes nog hoger! Rij je met een drankje (teveel) op, te snel of bel je achter het stuur? Dan kan je al helemaal flink de portemonnee trekken. Daarom is het belangrijk om voor je op reis gaat alvast informatie in te winnen over de regels in je bestemmingsoord – en je hier natuurlijk netjes aan te houden. In dit artikel geven we je een overzicht van de verschillende boetes waarmee vakantiegangers in de meest populaire vakantielanden rekenen kunnen.
De duurste landen? Zwitserland, Italië en… Nederland
Bovenaan de lijst van de duurste landen staan Zwitserland, Italië en Nederland. Als je slechts 20 km/u te hard rijdt, kost dit je in Zwitserland en Nederland minstens €165, in Italië zelfs €170. De straf valt nog hoger uit als je daarnaast ook nog eens teveel gedronken hebt. Zo wordt in Italië de auto van automobilisten die 1,5 promille of meer alcohol in hun bloed hebben weggenomen. Ook in Denemarken bestaat er een dergelijke regeling; hier ligt de promillagegrens echter bij minstens 2,0. Als je zonder hands-free-set achter het stuur belt, ben je in Italië €160 kwijt, in Denemarken €200 en in Nederland €230.
Je telefoon gebruiken achter het stuur? Dat kan je maar beter laten.
(Foto: Rostislav_Sedlacek @Shutterstock.com)
Loop altijd voor je op reis gaat de bijzondere verkeersregels van je bestemmingsland na!
Ook verkeerd parkeren kan een dure grap worden. In Denemarken kost dit €70, in Nederland €90 en in Spanje zelfs tot wel €200. De verschillen liggen echter niet enkel in de hoogte van de boete voor verschillende verkeersovertredingen, soms gelden er in verschillende landen ook compleet verschillende wetten. Zo mag je in België een voertuig niet wegslepen met een snelheid van boven de 25 km/u. In Bosnië-Herzegovina ben je verplicht een setje reservelampen en een sleeptouw bij je te hebben. In Bulgarije mag je geen reservebrandstof het land in- of uitbrengen. Daarnaast mag je ook autostoeten niet inhalen.
Fout geparkeerd? Dan wacht je misschien een flinke boete.
(Afbeelding: Syda Productions @Shutterstock.com)
Alcohol en rijden gaan nergens samen!
(Afbeelding: nikamo @Shutterstock.com)
Ook in het buitenland kun je niet zomaar te hard rijden.
(Afbeelding: deepblue4you @istockphoto.com)
In Frankrijk is het wettelijk vastgelegd dat je een alcoholtestkit (éthylotest) bij je moet hebben met een NF-kenmerk. Je mag als alternatief ook een geschikt elektronisch meetapparaat meenemen. Ook gelden er bij rotondes andere regels: in sommige landen heeft het verkeer op de rotonde altijd voorrang, bijvoorbeeld. In Griekenland is er speciale regelgeving omtrent roken in de auto als er ook kinderen jonger dan twaalf jaar meerijden. De boete hiervoor kan oplopen tot €1500. In Athene geven gele lijnen aan de zijkant van de weg aan dat er een parkeerverbod heerst. Bij rotondes heeft rechts voorrang en je moet ook richting aangeven bij het afslaan – in Kroatië dien je als je inhaalt je knipperlicht gedurende de hele inhaalactie aan te laten. In Zwitserland kunnen sommige verkeersovertredingen zelfs tot een celstraf leiden van maximaal vier jaar.
De verplichte uitrusting
De verschillen tussen ons land en andere landen blijven niet beperkt tot de hoogte van de boetes en de verschillende soorten overtredingen. Ook tussen de verplichte uitrusting van verkeersvoertuigen liggen verschillen. Zo moeten bestuurders in Kroatië en Tsjechië bijvoorbeeld een EHBO-doos en reservegloeilampen bij zich hebben. In Griekenland en Turkije zijn daarnaast ook een brandblusser en een waarschuwingsvest verplicht. Dit laatste geldt overigens ook voor Spanje, Oostenrijk, Frankrijk, België en Italië. De alcoholtestkit die wij al eerder noemden is in Frankrijk verplicht sinds 2012. Een waarschuwingsdriehoek mag natuurlijk evenmin ontbreken.
Gepakt! Wanneer valt de rekening op je mat?
In sommige landen buiten Nederland is het maar beter om de rekening meteen te betalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Spanje, Italië en Frankrijk. Staat er echter een foutje in het bonnetje? Zoek dan juridische bijstand en teken bezwaar aan. Als je in het buitenland niet direct gesommeerd wordt om te betalen wordt de rekening naar je thuisadres gestuurd. Sommige landen zorgen ervoor dat deze boetes ook in Nederland geïnd worden. Dit kan tot nog hogere kosten leiden.
Er zijn ook verschillen in de verplichte auto-uitrusting.
(Afbeelding: dashadima @Shutterstock.com)
Een aantal jaren terug heeft de Europese Unie een besluit genomen waardoor buitenlandse boetes van €70 en hoger ook in Nederland geïncasseerd kunnen worden. Dit geld niet alleen voor verkeersboetes maar ook voor andere boetes, die bijvoorbeeld door rechters opgelegd zijn. Met geïncasseerd wordt hier overigens bedoeld dat, mocht een verkeerszondaar niet uit eigen wil betalen, het geld bijvoorbeeld door een deurwaarder geïncasseerd wordt. Probeer dus niet om betaling te ontlopen, want dit bedrag wordt met incassokosten en eventuele rente al snel bereikt.